Op 14 september sprak NVVN Goodwill Ambassadeur leden én geïnteresseerden toe tijdens een lezing in The Hague Humanity Hub. De lezing was getiteld Price Wars: How Fossil and Some Food Companies Undermine Sustainable Development and How to Fight Back. Michel Scholte is Director en mede-oprichter van the Impact Institute.
Michel nam aan het begin van de lezing de tijd om het publiek beter te leren kennen. Hij vroeg hen niet alleen naar hun achtergrond, maar juist ook naar wat zij hoopten mee te nemen aan het eind van de avond.
In het publiek waren naast NVVN-leden o.a. mensen uit de publieke sector, diplomatie, duurzame NGOs en mensen werkzaam bij andersoortige ondernemingen aanwezig.
Tijdens het gesprek deed Michel uit de doeken wat hem heeft gedreven om in 2012 True Price op te richten. Deze non-profit organisatie kwam voort uit een diepe overtuiging dat de manier waarop ‘marktwerking’ functioneerde leidde tot onrechtvaardige uitkomsten voor veel producenten, die geen eerlijke prijs kregen voor hun bijdrage aan het productieproces. True price was een manier voor Michel om zich in te zetten voor een productprijs die ervoor zorgt dat de producent een menswaardig bestaan kan leiden, waarbij alle mensenrechten kunnen worden gewaarborgd. Ook milieueffecten geassocieerd met productieprocessen worden meegenomen in het betekenen van de ‘echte’ prijs van producten.
Het publiek had veel belangstelling voor de uitdagingen waar Michel tegenaan liep in zijn werk sindsdien. Bijvoorbeeld de noodzaak om samen te werken met invloedrijke mensen die zich soms slechts deels herkennen in het gedachtengoed achter true price, maar onmisbaar zijn om verandering in de praktijk door te voeren. Andere uitdagingen die langskwamen gingen over samenwerkingsverbanden met diverse onderwijsinstituten, het openbaar houden van de True Price rekenmodellen en manieren om te voorkomen dat een True Price producten onbetaalbaar maakt voor delen van de samenleving.
Na een constructief gesprek over deze en andere uitdagingen, besloot Michel de avond door zijn visie op een duurzame toekomst uiteen te zetten. Die visie noemt hij een visie van groei naar ‘bloei’. Alhoewel sommigen pleiten voor degrowth of het uitbannen van ‘groeidenken’ in de economie, die volgens velen tot de huidige problemen heeft geleid, ziet Michel de oplossing in het laten bloeien van bepaalde sectoren die in de huidige maatschappij niet opleveren wat ze zouden moeten opleveren. Zoals bijvoorbeeld het delen van producten, het huren van producten, het recyclen van producten en het repareren van producten. In additie op eerlijke prijzen kan dit leiden tot een hoop werkgelegenheid en bedrijvigheid, maar tegelijkertijd vereist het een enorme omslag in ons denken en doen.
De NVVN wil graag haar dank uitspreken aan Michel voor de inspirerende avond. Voor mensen die meer willen leren over het Impact Institute, klik hier.